Якщо не вимірювати результатів, то не можна відрізнити успіх від поразки.
Девід Озборн
Якісний рівень освіти забезпечується у світі за допомогою відповідних механізмів, що дістали назву моніторингу, який розуміється як система збору, опрацювання та поширення інформації про діяльність освітньої системи, що забезпечує неперервне відстеження за її станом і прогнозування розвитку.
Моніторинг – це інформаційна система, яка постійно поповнюється завдяки циклічності (безперервності) відстеження. Це збір та розповсюдження інформації про стан освітньої системи в закладі. Зворотний зв’язок, перевірка та оцінювання стану об’єкта і прийняття оперативного управлінського рішення. Досвід показує, що функціональними завданнями моніторингу є не лише визначення якості освітнього процесу, а саме якості знань, умінь і навичок учнів, оволодіння творчими навичками вихованості учнів, розвитку особистості, а й корекція освітнього процесу, яка базується на визначенні шляхів удосконалення діяльності освітнього закладу, класу, окремого учня чи освітнього процесу в цілому.
Одним із реальних важелів впливу на покращення освітнього процесу, підвищення якості знань учнів та професійного рівня педагогічних працівників є власна система організації моніторингових досліджень, яка повинна охоплювати, безумовно, всі завдання, що постають перед освітнім закладом (кадрове і матеріальне забезпечення, психолого-педагогічні умови, стан здоров’я тощо), але визначальним, базовим, є одержання освіти в обсязі, що визначають державні стандарти чи програмні вимоги. Мова йде про рівень навчально-предметних досягнень учнів, як інтегрований показник якості освіти. Таким чином, моніторинг - це засіб стимулювання якості освітнього процесу, в рамках якого проводиться виявлення та оцінювання проведених педагогічних дій.
Моніторинг в освіті – це сучасний механізм управління якістю освіти. Усі рейтинги та показники якості освіти слід сприймати аналітично, тлумачити, зважаючи на їх природу, і в жодному разі не робити упереджених висновків. Адже моніторинг якості освіти не обмежується лише інформацією про досягнуті результати. Він враховує й контекстуальну інформацію, дані про вхідні ресурси й сам освітній процес. Під час моніторингу слід пам’ятати, що виявлені недоліки не можуть відсувати на другий план переваги. Адже його мета — шукати, знаходити, бачити в аналізі не лише прорахунки, а й точки зростання і можливі перспективи розвитку різних аспектів роботи закладу освіти