Павленко Анна Олександрівна
Учитель початкових класів

Розвиток навичок 4К: креативності, критичного мислення, комунікації та командної роботи в учнів початкової школи.
Нині, світ дуже швидко розвивається, а разом із ним - розвиваємося і ми. Як молодий педагог, я прагну йти в ногу з часом, бути цікавою для своїх учнів та розділяти їхні захоплення. Тому, у своїй педагогічній діяльності, дотримуюсь принципу інноваційності та відкритості до змін.
Дуже часто нам доводиться виходити із своєї зони комфорту, удосконалювати професійні навички, розвивати творче мислення, знаходити спільну мову з тими, хто нас оточує та вміти домовлятись. Навчившись сама, я зможу навчати цього і своїх учнів.
Учитель - це людина, яка навчається протягом усього життя. Адже ти хочеш, щоб тебе слухали, тому повинен зацікавити дітей, підтримати діалог на будь-яку тему, бути ерудованим та відкритим. Саме так я стараюсь рухатись своєю вчительською стежиною. Намагаюся, окрім авторитетного вчителя, бути другом для кожної дитини.
Моя мета: навчати дітей не боятися змін, легко адаптуватися і вміти самостійно здобувати необхідні знання протягом усього життя.
Я, Павленко Анна Олександрівна, учитель початкових класів в закладі загальної середньої освіти №20 Луцької міської територіальної громади.
Сміливо можу назвати себе вчителем не лише за професією, а й за покликом серця. Адже моя робота приносить мені надзвичайно велике задоволення. Докладати зусиль, втілювати творчі ідеї, аби потім побачити вогник цікавості в очах дітей - моє завдання на щодень. У своїй роботі, я прагну не лише дати нові знання своїм учням, а й навчити застосовувати їх на практиці.
Робота вчителя - це один із видів діяльності, де потрібно докладати максимум зусиль, терпіння та часу, аби побачити бажаний результат. Щодня нам потрібно готувати цікаві уроки, підбирати новітні форми та методи викладання, аби не лише дати знання, а й зацікавити здобувачів освіти та надати їм поштовх до самостійного пошуку відповідей.
Сьогодні учитель - це не джерело знань, а наставник, друг, модератор та організатор освітньої діяльності. Він підказує, дає поради, наштовхує, мотивує, заохочує. При цьому залишаючи місце для власного вибору дитини та прояву її творчості. Вчитель НУШ - людина, яка надихає вчитися.
Сучасні діти більш комунікабельні, відкриті та ініціативні, вони сміливо висловлюють свої думки та можуть дискутувати на різні теми. Вони прагнуть бути не просто слухачами, а й активними учасниками освітнього процесу.
На мою думку, в майбутньому, успіху зможуть досягнути особистості, які критично мислять і можуть знайти вихід із складної ситуації. Люди, які залюбки креативлять, пропонуючи цікаві та сміливі ідеї, а також ті, хто вміє злагоджено працювати у команді та комунікувати з іншими.
Саме тому я обрала тему: «Розвиток навичок 4К: креативності, критичного мислення, комунікації та командної роботи в учнів початкової школи».
Критичне мислення - це вміння орієнтуватися у великій кількості інформації, бачити причинно-наслідкові зв’язки, відсівати непотрібне та робити висновки. Щоб знаходити рішення навіть у разі провалу, треба розуміти причини своїх успіхів та невдач.
Креативність дозволяє оцінювати ситуацію з різних сторін, приймати нестандартні рішення і почуватися впевнено в мінливих обставинах. Людина з розвиненою креативністю стає творцем. Вона може генерувати ідеї та розвивати починання інших людей. Подолання труднощів перетворюється для неї на захоплюючу головоломку.
Для розвитку критичного та креативного мислення я застосовую імпровізаційні ігри, швидке вигадування ідей та на власному прикладі демонструю, як можна звичайне перетворити у цікаве та нове. Для цього використовую улюблені методики (мапа думок, дискусії) та вправи («Генератор маячні», «Незвичне життя речей», «Веселий архітектор», «Імена»).
Люблю ставити перед учнями «проблемне питання» при обговорені будь-якої теми. Залюбки слухаю, як вони розмірковують над ним, який вихід із ситуації бачать. Часто, в ході спільної дискусії та колективних обговорювань, ми знаходимо досить нестандарті та креативні ідеї.
Комунікація та співпраця з іншими, у наш час, є як ніколи раніше дуже важливим вмінням. Адже усі конфлікти - можна вирішити словами, про все можна домовитись, якщо знати, як це правильно робити. Вміння домовлятись, налагоджувати відносини, слухати співрозмовника та вміти доносити свою точку зору - нині стає життєвоважливою навичкою.
Дуже часто мої учні об’єднуються у групи (по 4-5 учнів). Адже, працюючи гуртом, ти вчишся співпрацювати, враховувати та аналізувати думки інших. Учишся брати відповідальність за свої дії, бо у команді, від діяльності кожного залежить загальний успіх. Учні навчаються швидко домовлятися і знаходити компроміси, розподіляти ролі, керуються не лише особистими інтересами, а й цілями, які стоять перед усіма.
Мені надзвичайно пощастило, адже я маю можливість змінити майбутнє, навчаючи та виховуючи підростаюче покоління. Маю можливість спостерігати за розвитком молодших школярів та допомагати їм у подоланні життєвих труднощів, формувати креативність, критичне мислення в учнів, розвивати навички комунікації та командної роботи в класі. А у відповідь отримую погляди, сповнені вдячності та любові.
Ми, учителі, несемо велику відповідальність, адже не тільки допомагаємо дітям здобути нові знання і навички, але й впливаємо на їхній розвиток як особистостей, а відтак - і на їхнє життя.
Знаю, що вибрала нелегкий шлях. Іноді буває дуже тяжко, але я впевнена - немає нічого неможливого, для того, хто дійсно прагне досягти чогось. Я хочу стати вчителем, який буде взірцем для своїх учнів, а отже готова докласти максимум зусиль, аби ця мрія обов’язково стала реальністю.
Моя улюблена цитата про учителя звучить як заклик та своєрідне нагадування: «Тільки велика людина, може навчити маленьке серце.»
Ходорчук Світлана Миколаївна
Учитель початкових класів

Я педагог. Моє покликання – навчати учнів, щоб розкрити унікальні здібності кожної дитини, створюю умови для розвитку її особистості. Прагну допомогти учням стати повноцінними громадянами держави, щасливими, успішними, задоволеними продуктивним, змістовним життям. Щоб стати успішною людиною в сучасному суспільстві, недостатньо володіти певною сумою знань у тій чи іншій галузі. Випускник школи, який розпочинає доросле життя, повинен уміти (аби не стати пасивним об'єктом впливу) самостійно знайти потрібну інформацію; обмінятися думками щодо певної проблеми з іншими людьми; брати участь у дискусії, знаходячи аргументи і контраргументи; навчитися виконувати різноманітні суспільні ролі. Компетентний випускник початкової школи – це учень із достатньо високим рівнем мотивації, який характеризується високою навчальною й соціальною активністю, готовністю до самостійної розумової діяльності. Учні-дослідники, учителі-новатори вважають, шо пріоритетами сучасної освіти повинні стати не шкільні предмети, а способи мислення і навчальної діяльності школяра. Наголошую на необхідності навчити дитину мислити, вирішувати складні проблеми шляхом аналізу обставин і відповідної інформації зважувати і враховувати альтернативні думки, приймати виважені рішення, дискутувати, спілкуватися з іншими людьми. Перед нами постає завдання – виховувати людину, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості; зможе виконати завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою її успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ ставить високі вимоги до діяльності людини. Конкурентоспроможною може бути лише по справжньому компетентна особистість. Фундаментальність початкової освіти полягає в здатності особистості оволодіти певним рівнем знань, умінь, навичок, які можна застосовувати в різних сферах діяльності людини (уміння вчитися, загальнокультурна, громадянська, здоров’язбережувальна, соціальна компетентність та компетентність із питань iнформаційно-комунікаційних технологій). Навчальна діяльність стане радістю, якщо метою системи навчання буде учень як активний учасник процесу засвоєння знань, адже задоволення пізнавальних інтересів та отримання позитивних результатів навчання забезпечують моральний, психологічний комфорт, розуміння особистих успіхів. Формування компетентності учня здійснюється не тільки шляхом реалізації оновленого змісту освіти, але й вибором адекватних методів та технологій навчання. Стратегія розвитку мислення, універсальна, надпредметна, міждисциплінарна, забезпечує здобуття важливого освітнього результату – вміння працювати в pізних галузях знань з інформаційним потоком. Основне завдання вчителя – навчити сучасного школяра висловлювати власні думки усно та письмово, чітко та коректно по відношенню до оточуючих; формувати Переконана, що успішність та ефективність формування компетентностей учнів залежать від форм та методів організації освітнього процесу. У сучасних умовах неможливо навчати традиційно, в центрі освітнього повинен перебувати учень. Від його творчої активності на уроці, вміння доказово міркувати, обґрунтовувати власні думки, вміння спілкуватися з учителем, учнями класу залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми. На мою думку, важливе значення має розвиток мислення Логічне мислення є складовою частиною загальної культури мислення людини. Процес його формування досить тривалий, тому й починається з перших років навчання дитини в школі. На думку українського науковця Гісь Ольги Михайлівни, кандидата фізико-математичних наук, психолога, вчителя вищої категорії, «сучасні шкільні програми зосереджені здебільшого на розвитку логічного мислення, не надаючи достатньої уваги творчому мисленню дитини. Для логічного мислення характерною є здатність аналізувати, оцінювати, сортувати інформацію. Але для продуктивного мислення цього замало. Потрібно розвинути в дітях вміння продукувати нові ідеї, мислити творчо, оригінально, сміливо, бачити проблему в цілому, тобто творчо мислити. Зрозуміло, що для гармонійного розвитку особистості потрібна інтеграція обох типів мислення». Протягом кількох років мною було опрацьовано та впроваджено в практику педагогічної діяльності питання розвитку мислення. Ще в першому класі починаю розвивати мислення дітей, поступово ускладнюючи процес. Щоб зробити мислення вихованців нестандартним, навчаю іх міркувати самостійно. Наприклад, на уроках математики розвиваю логічне та алгоритмічне мислення. Оскільки математика – теоретична наука з високим рівнем абстракції, саме в ній найбільш природним способом викладу знань є перехід від абстрактного до конкретного. Одним із критеріїв визначення рівня культури людини є її мислення та мова. Значній частині учнів важко дається процес мислення, а отже, під час письмового оформлення думок вони відчувають труднощі. Недостатньо розвинуті навички сприймати явиша і процеси, що відбуваються навколо, невміння їх описати, спричинені невеликим запасом лексики. Перш ніж давати Мислення – основа здібностей людини, важлива умова навчання, здобуття знань, формування вмінь і навичок. Без мислення неможлива нормальна життєдіяльність особистості та суспільства. |